Doel:
Kinderen ontwikkelen zich snel, zijn nieuwsgierig en willen de wereld om zich heen ontdekken. Daarbij zien ze geen gevaar. Hoe ouder kinderen worden, hoe beter ze leren wat wel en wat niet mag en wat wel en niet gevaarlijk is. Naast door kinderen veroorzaakte ongevallen en calamiteiten zijn er ongevallen en calamiteiten die ontstaan door onveilig handelen van een volwassene (verkeerd toedienen van medicijnen, onvoldoende toezicht houden of een incident in de omgeving, denk bijvoorbeeld aan brand, of het vrijkomen van giftige dampen. Niet alle veiligheidsrisico’s kunnen worden afgedekt, wel moeten de risico’s tot een aanvaardbaar minimum worden gereduceerd zodat de kans op ernstig letsel voorkomen kan worden. Doel van dit protocol en bijbehorende werkinstructie is om ervoor te zorgen dat medewerkers weten wat ze moeten doen als een ongeval of calamiteit zich voordoet en dat de wijze waarop wij ongevallen en calamiteiten registreren bekend is.
Voorbeelden van ongevallen kunnen onder andere zijn;
- verbranding
- vergiftiging
- verdrinking
- val ongevallen
- verstikking
- verwondingen
- beknellingen
- botsing
- stoten
- steken
- snijden
- brand
- indringers
Waarom?
Niet alle veiligheidsrisico’s kunnen worden afgedekt, wel moeten de risico’s tot een aanvaardbaar minimum worden gereduceerd zodat de kans op ernstig letsel voorkomen kan worden. Met dit protocol, deze werkinstructie en bijbehorende formulieren willen wij ervoor zorgen dat medewerkers weten wat ze moeten doen als een ongeval of calamiteit zich voordoet en dat de wijze waarop wij ongevallen en calamiteiten registreren bekend is.
Verankering:
Pedagogisch beleid, beleid Veiligheid en Gezondheid
Werkwijze:
Zie werkinstructie ongevallen en calamiteiten
Wie is uitvoerend verantwoordelijk?
Pedagogisch medewerkers, locatiemanagement, directie
Wie is in de lijn eerst- verantwoordelijk?
Locatie manager, directie
Laatste evaluatiedatum: 08-11-2018
Volgende evaluatiedatum: 01-03-2019